چای و فیزیک: جلسات 28 بهمن، 5 اسفند، 12 اسفند
23 فروردین 1398
گردهمایی سیستم‌های پیچیده
23 فروردین 1398

فیزیک اپتیک و نقاشی

گزارش چای و فیزیک 18 فروردین 98

در اولین جلسه‌ی چای و فیزیک در سال جدید، سوالی که زمانی ذهن ارسطو را هم به خود مشغول کرده‌بود، مطرح شد: ” چرا هنگام خورشیدگرفتگی، وقتی به سایه‌ی درختان روی زمین نگاه می‌کنیم، آن‌ها را به شکل هلالی می‌بینیم”.(برگ درختان، دست انسان، آینه ها و… پروژکتورهای خورشیدی طبیعی هستند که می‌توان هنگام کسوف، سایه های هلالی آن‌ها را روی زمین مشاهده کرد؛ که natural solar pinholes نامیده می‌شوند.)

سایه‌های هلالی هنگام کسوف

سپس،به نقش فیزیک اپتیک در پیشرفت نقاشی و به وجود آمدن شیوه‌ی جدید نقاشی در قرن هفدهم و آثار Johannes Vermeer پرداختیم. تئوری Hockney-Falco thesis ،که توسط Falco ی فیزیکدان و Hockney ارائه شده، پیشرفت نقاشی به سبک رئالیسم را نتیجه‌ی پیشرفت فیزیک اپتیک و ابزار های اپتیکی مانند camera abscura (دوربین تاریک خانه ای یا همان جبعه‌ی تاریک) و آینه های کروی و camera lucida (اتاق روشن) می‌داند. اگر به آثار Vermeer نگاهی انداخته باشید، متوجه ظرافت های نورپردازی آن ها می‌شوید؛ ویژگی هایی که آثار او دارند مثل این است که از سوژه ی نقاشی، عکس گرفته شده باشد.(به عکس ابتدای این گزارش توجه کنید!) .گفته می‌شود او با استفاده از عدسی ،آینه و camera abscura این نقاشی ها را کشیده است. در مستند Tim’s Vermeer این روش توضیح داده شده و با استفاده از آن یکی از نقاشی هایش بازآفرینی شده است.

Camera Obscura یا همان جعبه‌ی تاریک

Camera Lucida

ابزار ها و روش کار Vermeer که در مستند توضیح داده شده است.

حقه‌ی اپتیکی مشابه روش کار Vermeer

 

 

 

در آخر، علت بالا رفتن چای از قند به شکل کروی بحث شد که می‌توان آن را مسئله ای مانند رندم واک در نظر گرفت و با استفاده از معادله‌ی پخش حل کرد.

آخر جلسه، به مناسبت اولین جلسه‌ی سال هم کیک و چایی خوردیم!

0 0 رای ها
امتیاز این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها