چای و فیزیک: جلسات 28 بهمن، 5 اسفند، 12 اسفند

آخرین جلسه چای و فیزیک ترم پاییز 97
12 اسفند 1397
فیزیک اپتیک و نقاشی
12 اسفند 1397

چای و فیزیک: جلسات 28 بهمن، 5 اسفند، 12 اسفند

28 بهمن:

در این جلسه راجع به moire effect  و مشاهدات آن در روزمره بحث شد عکس این گزارش در مورد این پدیده است و دکتر واعظی نیز صحبت هایی راجع به twisted bilayer graphene کردند و مسئله ای هم که به این قرار است مطرح شد:

فرض کنید یک قاب عکس که توسط یک طناب آویخته میشود و دو میخ دارید، مسئله این است چگونه طناب را به دور دو میخ بپیچید که با برداشتن “هر یک” از این دو میخ قاب عکس بیافتد، این مسئله را به مسئله n میخ تعمیم دهید و الگوریتمی بدست آورید.

 

5 اسفند:

از جذابیت های این جلسه مکان جدید برنامه بود که چالش هایی را هم با خود داشت! دکتر مقیمی صحبت هایی راجع به فراکتال ها کردند و مثال هایی از آن ها را با هم دیدیم همچنین صحبت هایی راجع به مسئله مطرح شده در جلسه قبل شد و توانستیم الگوریتمی کلی برای آن بدست آوریم که بسیار زیبا بود!

 

12 اسفند:

در ابتدای این جلسه آزمایشی بررسی شد، در نظر بگیرید که یک بطری دارید که در آن مقداری از یک مایع با ویسکوزیته مشخص قرار دارد، زمان و نحوه پایین آمدن این بطری به مقدار مایع درون آن و ویسکوزیته مایع درون آن بستگی دارد، سعی کردیم که این بستگی را وارسی کنیم با بالا بودن ویسکوزیته مایع درون بطری اتفاقات جالبی می افتد (در بعضی موارد بطری بعد از مقداری پایین آمدن قدری از سطح شیبدار بالا رفته و سپس پایین می آید) این حرکت چه بستگی دقیقی به ویسکوزیته و مقدار مایع درون بطری دارد؟

بعد از این بحث به سوال هایی در احتمال پرداختیم، مسئله مونتی هال و مسئله برتراند، میتوانید راجع به این دو مسئله در ویکی پدیا بیشتر بخوانید.

موضوع آخری که در این جلسه چای و فیزیک مطرح شد طرز کار دستگاهی بود که با 2 تریلیون فریم بر ثانیه میتوانست از یک پالس نور عکس برداری کند. این دستگاه در دانشگاه MIT ساخته شده بود، برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.dideo.ir/v/yt/EtsXgODHMWk

0 0 رای ها
امتیاز این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها