«از کجا آمده؟ به کجا می‌رود؟»

اگر کمی با کسانی که دستی بر آتش علوم پایه دارند هم‌کلام شوی، احتمالاً این نکته را تایید خواهند کرد که علوم پایه به دلیل وجه تمایزی که با مهندسی و پزشکی دارد، وضعیت مبهمی را هم برای سیاست علمی ایجاد کرده‌اند چراکه وقتی حرف از قطعیت علوم محض است، اصلاً دیگر چرا مدیریت و سیاست؟
از آن طرف هم مدیر و وزیر هم تصورشان این است که کاربرد علوم پایه چیزی غیر از ریزه‌خواری کاربردهای آن نیست و اصلاً چرا باید به دانشمندان منزوی آن بودجه‌ای داد تا خرج حقیقت‌جویی‌های بی‌فایده‌شان کنند؟

«اینکه یک دانشمند در ایران با چه موضوعاتی سر و کار دارد؟ یا چه طرحی از طرف دانشمندان برای اثبات علمی‌بودن‌شان ارائه شده تا به آن گره خورده و نیازمند تبلیغ و بازتاب در این بازار و آن بازار نباشد؟» از موضوعاتی بوده که انجمن علمی بین رشته‌ای ژرفا را به برگزاری سلسله‌ ارائه‌هایی با موضوع «مسیر طی شده و راه‌های پیش‌رو علوم پایه در ایران» رسانده که اوایل هفته‌ای که گذشت و در یکی دو هفته آینده برگزار کند.

این رویداد با حضور علیرضا شفاه و  سیدعلی متولی، از اعضای شورای علمی موسسه اشراق و سیدعلی میری سردبیر برنامه رصدخانه با موضوعاتی که در تصویر زیر می‌بینید، برگزار شد و از فردا قرار است رویداد کمی شریفی‌تر شده و فردا دکتر فردهاد اردلان عضو هیئت‌علمی دانشکده فیزیک، اول خرداد، دکتر سیاوش شهشهانی استاد نام‌آشنای دانشکده ریاضی و ششم خرداد هم دکتر محمدرضا رزوان استاد دانشکده ریاضی به ارائه بپردازند.

متن و صوت جلسات هر جلسه را می‌تواند از قسمت پایین مشاهده کنید.