آیا استفاده از گوشی در حال شارژ خطرناک است ؟!

چند تخمین ساده در مقیاس بزرگ
1 خرداد 1400
بررسی سقوط گربه
1 خرداد 1400

آیا استفاده از گوشی در حال شارژ خطرناک است ؟!

روزانه اخبار زیادی در شبکه های اجتماعی توسط عامه مردم پخش می‌شود راجع به اینکه استفاده از گوشی برای انسان خطرات و مضرات زیادی دارد. در این جلسه از چای و فیزیک ما اندکی درمورد صحت بعضی از این اخبار بحث کردیم.

استفاده از گوشی در حال شارژ چه خطراتی می‌تواند برای ما داشته‌باشد. آنچه در اول به نظر ما می‌آید این است که شاید احتمال برق‌گرفتگی را افزایش دهد. برای بررسی این موضوع بهتر است کمی درمورد برق‌گرفتگی بدانیم. آسیب های بدنی ناشی از برق گرفتگی را می‌توان به دو دسته سوختگی و اختلالات عصبی تقسیم کرد. باتوجه به اینکه تقریبا هفتاد درصد بدن انسان را آب تشکیل داده است، بدن ما می‌تواند رسانای جریان‌برق باشد. جریان الکتریکی همیشه کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به زمین را انتخاب می‌کند. پس اگر بدن ما به گونه‌ای در مدار الکتریکی قرار گیرد (با یک سیم حامل جریان در تماس باشد) و به زمین متصل باشد جریان برق از بدن ما عبور می‌کند. به دلیل مقاومتی (بدن سالم و خشک حدود ۱۰۰ کیلو اهم) که بدن ما در برابر عبور جریان دارد، با جریان الکتریسیته بدن ما داغ می‌شود و هر چقدر توان این جریان بیشتر باشد، اثر سوختگی بیشتر است. همچنین با توجه به الکتریکی بودن ماهیت پیام های عصبی، عبور جریان الکتریکی سبب اختلال در سیستم عصبی می‌شود.
(چرا عضلات منقبض می‌شوند؟در سلول‌های ماهیچه یون منیزیم وجود دارد که توسط پروتئین های حاوی بار منفی احاطه شده‌اند. اطراف سلول‌ها یون کلسیم وجود دارد. هنگامی که جریان برق از بدن انسان عبور می‌کند، وابسته به فرکانس جریان عبوری، می‌تواند موجب باز شدن کانال های غشای سلولی بشود. طی این فرایند یون کلسیم وارد سلول می‌شود و پروتئین ها به یکدیگر می‌چسبند که موجب انقباض عضلانی می‌شود.)

با توجه به مشخص بودن مقاومت بدن می‌دانیم توان جریان عبوری به جریان الکتریکی مربوط می‌شود (و نه به اختلاف پتانسیل) درحالی که جریان موجود در تلفن همراه، بسیار کم است و برای انسان خطر جانی ندارد.

اختلاف پتانسیل برای انسان خطر ندارد

یکی دیگر از اخبار، منفجر شدن باتری گوشی در حال شارژ ، هنگام تماس صوتی است. هنگامی که باتری گوشی در حال شارژ شدن است اگر هم‌زمان بخشی از شارژ آن خالی شود، باتری داغ شده که هم موجب آسیب به باتری می‌شود و هم ممکن است در بعضی مواقع حاد آتش بگیرد. اما طی بررسی‌های انجام شده، باتری‌های استفاده شده در گوشی‌های دو شرکت سامسونگ و اپل ، هنگام استفاده از گوشی با سرعت کمتری شارژ می‌شوند ( به اندازه‌ای که شارژ مورد نیاز برای استفاده همزمان کاربر را تامین کند) که با این تکنیک، اثر داغ شدن باتری بسیار کاهش می‌یابد.
مورد دیگر درمورد آسیب های امواج گوشی بر بدن انسان است. بر اساس بررسی های انجام شده، طول موج همه‌ی امواج گوشی،  Wifiو hotspot در بازه‌ی امواج رادیویی است. طبق اطلاعات ارائه شده توسط National Cancer Institute در سال ۲۰۲۰ این امواج هیچ اثری (به جز گرم شدن بدن) بر بدن انسان ندارد و تا به حال هیچ موردی از آسیب بر اثر امواج رادیویی مشاهده نشده است.

 

 

سلسله جلسات چای و فیزیک ۸ اسفند ۱۳۹۹

5 3 رای ها
امتیاز این نوشته
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه‌ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها